Динамічне розвиток сучасного суспільства, засноване на різкому збільшенні темпів науково-технічного прогресу, призвело до значних змін у системі вищої освіти, і сьогодні перед російською освітньою установою будь-якого рівня гостро стоїть проблема інформатизації навчального процесу.
З розвитком нових інформаційних технологій (НІТ) значно розширився спектр інформаційних ресурсів та послуг. Особливе місце займають засоби, методи та технології
мультимедіа.
Мультимедіа (ММ) - явище багатозначне і ще недостатньо досліджене з точки зору культурологи, педагогіки, психології, екології, інформатизації та інших наук і потребує обліку всього комплексу дидактичних, психофізіологічних, власне технічних та інших компонентів системи освіти. Це і технологія, і продукт, мультимедійна програма, комп'ютерне апаратне забезпечення, і особливий інтегральний вид інформації, який поєднує в собі як традиційну статичну візуальну (текст, графіку), так і динамічну інформацію різних типів (мова, музика, відеофрагменти, анімацію).
Таким чином, мультимедіа являє собою цілий спектр інформаційних технологій, що використовують різні програмні та технічні засоби з метою найбільш ефективного впливу на користувача (що став одночасно читачем, і слухачем, і глядачем , і учасником)
Як інформаційно-комунікаційні мультимедійні технології все частіше і у великих обсягах використовуються в навчанні, і зараз модернізація навчального процесу вузу фактично переходить на новий етап – використання мультимедійних навчальних матеріалів.
Область їх застосування стала значно ширшою: від створення навчальних комплексів до розробки цілісної концепції побудови освітніх програм у галузі мультимедіа, підготовки кадрів університетського рівня по даному напрямку, формування нових засобів навчання
Основними перевагами застосування технологій мультимедіа в освіті є: наочне та образне подання інформації; забезпечення індивідуалізації та диференціації процесу навчання за рахунок реалізації можливостей
інтерактивного діалогу; стимулювання когнітивних аспектів навчання, таких як сприйняття та усвідомлення інформації; висока ступінь самостійності роботи студентів-226
дентів у світовому інформаційному просторі, що є фактором значної активізації процесу пізнання. , залежить від її сприйняття.
Так дослідження показують, що людина запам'ятовує 15% інформації, одержуваної їм у мовній формі і 25% - у зоровій; якщо ж обидва ці способи передачі інформації використовуються одночасно, він може сприйняти до 65% змісту цієї інформації. , фотографії, мова, музика та інші.
Використання мультимедіа надає учням можливість працювати з навчальними матеріалами відповідно до своїх індивідуально-психологічних особливостей: деякі вважають за краще вчитися за допомогою читання, інші – за допомогою сприйняття відео тощо.
Таким чином, студенти мають можливість вибрати власну траєкторію, підлаштовуючи її під свої індивідуальні особливості та переваги, стаючи при цьому активними учасниками освітнього процесу. контролюючих засобів є методика підготовки та проведення інтерактивних лекцій із застосуванням мультимедіа-технології навчання. конспектують навчальний матеріал, лекція, побудована за пропонованою методикою, має важливу перевагу – інтерактивність.
Інтерактивність дає студентам можливість активно втручатися у процес навчання: ставити питання, отримувати більш докладні та доступні пояснення по неясним для них розділам та фрагментам навчального матеріалу, що викладається викладачем. Лекція, що проводиться із застосуванням технологій мультимедіа, стає більш гнучкою та дидактично ефективною, т.к. мультимедіа технології дозволяють: підвищити інформативність лекції; стимулювати мотивацію навчання; підвищити наочність навчання з допомогою використання різних форм подання навчального матеріалу: формули, графіки, малюнки, діаграми, таблиці та інших.
|